torsdag 4. februar 2010

TVEDESTRAND var min barndoms by. Jeg bodde på en av øyene utenfor, men  Tvedestrand var byen vår. Det er en idyllisk liten by på Sørlandet med trange gater og hvitmalte hus. Bildene her ble tatt for noen år siden, men minnene er fra min barndom. 
TVEDESTRAND was my childhood town. I lived on an island outside, but Tvedestrand was our town. It is an idyllic small town in Southern Norway, with its narrow streets and white  houses. The pictures here were taken a few years ago, but the memories are from my childhood.

Hovedgata slynger seg mellom de hvite husene. I min barndom var det to kafe’er vegg i vegg, Arntzen og Skår. Når vi skulle på bytur kom vi med rutebåten Søgne halv ni om morgenen og retur var halv to. Så det ble ofte til et besøk på hver av kafe’ene i løpet av dagen.
The Main Street winds its way between the white houses. In my childhood there were two cafe’s side by side, Arntzen and Skår.  When we went to town we arrived with the steamer Søgne half past eight in the morning and return was half past one. So it was often time for a visit to each of the two cafe’s during the day


Strykejernet blir det sagt er Norges smaleste hus. Det er et hus med form, ja, som et strykejern, smalt i den ene enden. Og det har direkte inngang fra bakkenivå til tre etasjer fra Kirkekleiva.
The building Strykejernet – the Iron- is said to be Norway's narrowest house. It is a house with a form, yes, as an iron, narrow at one end. And it has direct access from ground level to three floors from the street Kirkekleiva. 
Men det er ikke bare hvite hus – Bonzo var kanskje ikke det vakreste huset i byen, men du verden hvor mye godt den inneholdt! Der var det kiosk med mange fristelser for et barn.  Navnet og logoen er beholdt, men her ser det ut til å ha blitt keramikkutsalg. 
But there is not only white houses - Bonzo was perhaps not the most beautiful house in town, but inside there was all kind of wonderful  candies! There were many temptations for a child.  Name and logo are retained, but now it seems to have been a pottery shop.


Disse bildene var fra øvre bydel. På vei ned mot bryggene ligger dette idylliske huset, og legg merke til den fine smijernskatten. Jeg kunne aldri gå forbi den uten å klappe den. Hmm…. Det kunne jeg visst ikke nå heller :)
These pictures were from the upper district. On the way down to the pier we pass this beautiful house, and notice the beautiful iron cat. I could never pass it without stroke the cat. Hmm .... It looks like I couldn’t now either :)


Videre kunne en gå snarveien ned trappene, mente det het Møllebakken, men ser på kartet at det heter  Kvernhusbakken, vel nesten det samme…..
Then we could go a shortcut, down the stairs at Kvernhusbakken.


Eller en kunne gå videre ned Hulgata.
Or one could go further down the street Hulgata.
  
På høyre side av bildet her er det en grønnmalt  kjelleretasje hvor en kan skimte to små vinduer ut mot gata, og en dør. Der var den fineste butikken i byen – Kjellerbutikken! Det var en lekebutikk, og selv om den var liten var det en eventyrverden. Jeg lå på kne utenfor  på gata og titta i vinduene. For vi gikk jo ikke i lekebutikken hver gang vi var i byen, det måtte jo være for at vi skulle kjøpe noe. Det var forresten en leketøysavdeling i glassmagasinet også. On the right side of the picture there is a green-painted basement where one can almost see two small windows facing the street, and a door. There was the best shop in town – the Cellar shop! It was a toy store, and although it was small it was a fairytale world. I knelt outside in the street and looked in the windows. For we did not go in the toy store every time we were in town,  only  when we should buy something.
Nederst kommer vi til baker Broms. Ser at den fremdeles har det gamle navnet. Der husker jeg at det var veldig gamle og skjeve gulv. Og i bygningen til venstre kan jeg huske det var skomaker.
At the bottom of the street we came to the baker Broms. I see that it still has the old name. There, I remember it was very old and crooked floors. And in the building to the left, I remember there was a shoemaker.

Det gamle Rådhuset ligger på brygga, tror det brukes til kulturarrangement. 
The old town hall is located on the pier, I think it is used for cultural events.


Jeg fant ut at jeg hadde lite bilder fra selve bryggeområdet. Der hvor det nå er bygget trebrygge utenfor, brukte vi å legge til båten vår når vi var på bytur om sommeren.
I found out that I had few pictures from the pier area. Where there is now built a wood pier outside, we used to put our boat when we were in town in the summer.


Jeg har lånt et bilde fra Tvedestrand info som viser byen sett fra sjøen. I have borrowed a picture from Tvedestrand info that shows the city as seen from the sea.


Mye er forandret siden min barndom på 60 tallet, selv om de fleste bygningene står som før. Nå er Tvedestrand blitt Bokbyen ved Skagerak og i mange av de gamle butikklokalene er det nå bokantikvariater.
 Much has changed since my childhood in the 60's, even though most of the buildings are as before. Now Tvedestrand has been The Book Town by Skagerrak and in many of the old stores there are now second hand bookshops.
 PS. Jeg oppdaget etterpå at en del av bildene er tatt av eldste sønn, Torbjørn Mathisen, så æres den som æres bør.
 PS. I found out that some of the pictures are taken by oldest son, Torbjørn Mathisen, so I will give credit to him for them.
Flere kreative innlegg på T finner du her.

24 kommentarer:

  1. Jeg har aldri vært i din barndomsby, men du verden som jeg fikk lyst til å reise dit.
    Jeg vet ikke hvorfor det første bildet fikk meg til å tenke på Pippi Langstrømpe....

    SvarSlett
  2. Mycket vackra bilder från din barndomsstad!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  3. Tvedestrand ser ut att vara en väldigt fin by. Har aldrig varit där. Men förstår att det ligger på sörkusten. Roligt att du visar så fina sommarbilder.
    Ha det gott.
    Kramisar Birgitta

    SvarSlett
  4. Tvedestrand er en koselig by om sommeren. Jeg synes ikke det er fullt så trivelig der vinterstid, men sånn er det jo mange plasser. Utrolig flotte bilder du har tatt av barndomsbyen din. Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  5. Det er så vakkert.
    Så flott du burde oversette til engelsk eller tysk eller hollandsk eller fransk.
    Dette er utrolig eksotisk for folk som bor andre steder enn i Norge og Sverige. (Danskene har jo ikke slik trehusbebyggelse).

    Tusen takk at du med disse vakre bilder og ord deler dette med oss på ABC2 - T

    SvarSlett
  6. FLOTT BY.DET FRISTER Å REISE DIT.
    kLEM

    SvarSlett
  7. Vilken vacker och idyllisk by du växt upp i. Jättefina foton. Vi har fått en fin rundtur i Tvedestrand.

    http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se/category/abc-i-ord-och-bild.html

    SvarSlett
  8. Tack för rundturen i Tvedestrand. Det var mycket intressant och så vackert(:
    Ha en fin fredag

    SvarSlett
  9. Hei.Tusen takk for titten.KJEMPE KOSELIG BYE.Er så fint med småe tre hus.Der kunne jeg ha tenkt meg å vært.Har ikke vært så mye på Sørlandet.Bare ett par ganger.Har lyst til bake en gang.Ha en kjempe fin helg.Klem fra Bodil...

    SvarSlett
  10. Koselig Sørlandsby..trange gater:-)
    Flotte bilder!

    SvarSlett
  11. Hei, Marit
    Så koselige bilder av barndomsbyen din. Har aldri vært i Tvedestrand, men du ga meg lyst til å rusle i disse koselige gatene. Du viste og en koselig og nostalgisk by.

    Ønsker deg en god helg - klem fra Jannicke

    SvarSlett
  12. Såååå in i vassen vackert Dit måste jag åka Vilka underbara gränder och vilka supervackra byggnader.
    Lyckost dig som kommer ifrån en sån fin stad.
    Bilderna är toppen Fantastiska helt enkelt....
    Kramizzz och mysig helg.Lotta
    Skön text också

    SvarSlett
  13. Så koselig sted! Flotte bilder fra "ditt sted"! Artig med den katten du måtte klappe! Ha det godt! Hilsen Margit.

    SvarSlett
  14. Tvedestrand er en vakker by, en helt spesiell og "ekte" sørlandsby. Jeg er fra Birkeland, så jeg har vært noen ganger i Tvedestrand. Har også bodd i Risør og Arendal i min ungdom :-)

    SvarSlett
  15. Sikke en smuk og idyllisk by. Og smukke billeder af den, som du præsenterer.

    SvarSlett
  16. Kjente og kjære gater , mammen min er fra Arendal og bodde her noen år . Og en gammle tante bodde i strykejernet de soste årene av sitt liv. God helg . F

    SvarSlett
  17. Oh what a beautiful place! I really do hope that one day, I can travel to Norway!
    greetings from Vienna
    Michaela

    SvarSlett
  18. Så utrolig vakkert det er der da!! Kjempefine bilder. :)

    SvarSlett
  19. For et flott innlegg, og nydelige bilder:-) Jeg har såvidt vært innom byen, og er enig i at det er veldig vakkert der.
    Ønsker deg en fortreffelig søndag!

    SvarSlett
  20. Så mye jeg hadde glemt! Søsteren min bodde i Tvedestrand et år, hun gikk på helse-og sosial, og samme året bodde jeg på Holt landbruksskole, så det ble noen "byturer" innimellom. Men dette var på tidlig 80-tall, så jeg hadde glemt masse. Nå bare kjører vi forbi...tror vi må stoppe på neste gng! Takk for turen- nydelige bilder!

    SvarSlett
  21. - for den som ikke vet det.

    Så flotte bilder, nesten så en kjenner smaken av fiskekaker :)

    SvarSlett
  22. Der er det fantastisk flott, og strykejernet er utrolig stilig. Mange år siden jeg var der sist, så det er sannelig på tide å ta turen igjen.

    SvarSlett
  23. Vakker by. Her må jeg nok ha meg en tur en fin sommerdag :)

    SvarSlett

Thank you all for commenting! If you are an anonymous commenter please sign with your name. Takk for alle kommentarer! Hvis du er anonym kommentator så vil jeg gjerne at du skriver navnet ditt.